...

[بر سرِ کوی وصالش سرِ کاریم هنوز...][...اُرشُدنا الی الطّریق و اَوقفنی علی مراکزِ اضطراری]

...

[بر سرِ کوی وصالش سرِ کاریم هنوز...][...اُرشُدنا الی الطّریق و اَوقفنی علی مراکزِ اضطراری]

بایگانی

انقلاب اسلامی یا انقلاب صنعتی ؟

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۸۷، ۰۷:۲۷ ب.ظ

1. شصت سال پیش از اینکه جوانان برومند این زادبوم (جمهوری اسلامی ایران) به انرژی هسته ای دست پیدا کنند جوانان برومندِ دیگری ( ایالات متحده آمریکا) اورانیوم را غنی کرده بودند که هیچ، بمبش را هم بر سر مردم ریختند. طرفه اینکه انرژی هسته ای ما محصولِ مشترک شاه و روس ها بود و همین ته مانده های بوشهر که سال هاست خاک می خورد از سر صدقه ی دشمنان است.

2. سال ها پیش از اینکه ماهواره امید به فضا پرتاب شود، یوری و دوستان به ماه سفر کردند. چندین سال است که ناسا دارد بر روی نظریه نسبیت انیشتین کار می کند که با ساخت ماشینی با تبدیل ماده به انرژی بتواند به خارج از کهکشان خودمان سفر کند و در آنجا نیز سلطه گری کند. البته واقفید که امید ِ عزیزمان در نزدیک ترین مدار زمین مستقر شده است و ماهواره ای مخابراتی است که ساده ترین نوع آن است.

3. ما به آن پیشرفت هایی که هنوز دست پیدا نکرده ایم، نپرداختیم. که در آن صورت بسیار بودند صنایع و تکنولوژی هایی که ما هنوز خوابشان را هم ندیده ایم. به آنچه هم که رسیده ایم باید گفت از کدام مبانی و با کدام دانش؟ و تازه با چه تاخر زمانی نسبت به پدیدآورندگانشان؟ در بعضی از صنایع ( همچون خودرو سازی) به فاجعه سازی (در کیفیت و هکذا) رسیده ایم و از این جهت قابل تقدیر و بی رقیبیم.

4. هدف از تذکر این نکات تخریب نبود، بلکه می خواستیم با زبانِ ناخوش بگوییم - به دوستان صداوسیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی و خیلی های دیگر که نمی دانیم کدام کارشناسانِ نخبه ای را در مجامع خود دارند - که انقلاب ما انقلاب اسلامی بود نه انقلاب صنعتی!

شما طوری برای مردم تبلیغ می کنید که انگار امام(ره) وعده داده بود سی سال دیگر مردم را به کره ی ماه می برد.

شاید مخاطبان این بوق های تبلیغاتی لحظاتی چند به خود ببالند و احساس غرور کنند ولی به محض اینکه کانال را عوض کنند و شبکه های  انصافا پر زرق و برق تر دشمنتان را ببینند و یا از سر اتفاق سرچی در گوگل کنند و به اصل جنس بربخورند با خود می گویند پیشرفت های ما کجا و پیشرفت های دشمنان کجا؟ 

این مطلب را هم باید اضافه کرد که بسیاری از آنهایی که در این نظام تجربه کرده اند و به آن سو رفته اند (همچون سازگارا) تحلیل هایی روان تر و واقعی تر ارائه می دهند که مخاطب را در مورد انقلاب و اهدافش، حداقل به تردید خواهد انداخت.

5. تاریخى ترین سند مبارزاتى امام خمینى

زمان: 15 اردیبهشت 1323/ 11 جمادى الاول 1363

مکان: قم‏

موضوع: دعوت به قیام براى خدا 

مخاطب: علما و ملت ایران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

قال اللَّه تعالى: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى‏ وَ فُرادى‏. سوره سبا – 46

خداى تعالى در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهاى سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‏هایى است که خداى عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام براى خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‏ هاى گوناگون عالم طبیعت رهانده‏

        خلیل‏ آسا درِ علم الیقین زن             نداى «لا احبّ الآفلین» زن‏

 قیام للَّه است که موسى کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق  و صَحْو  کشاند. قیام براى خداست که خاتم النبیین- صلى اللَّه علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جاى آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنى رساند.

خودخواهى و ترک قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام براى منافع شخصى است که روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه کرده. قیام براى نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طورى از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتى شهوت‏پرست پشت میزنشین شدند. قیام براى شخص است که یک نفر مازندرانى بیسواد را بر یک گروه چندین میلیونى چیره مى‏کند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام براى نفع شخصى است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام براى نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتى کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام براى خود است که موقوفات مدارس و محافل دینى را به رایگان تسلیم مشتى هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمى‏آید آید. قیام براى نفس است که چادر عفت را از سر زنهاى عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جارى است و کسى بر علیه آن سخنى نمى‏گوید. قیام براى نفعهاى شخصى است که روزنامه‏ها که کالاى پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‏ها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب مى‏کنند و در میان توده پخش مى‏کنند. قیام براى خود است که مجال به بعضى از این وکلاى قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه مى‏خواهد بگوید و کسى نفس نکشد

هان اى روحانیین اسلامى! اى علماى ربانى! اى دانشمندان دیندار! اى گویندگان آیین دوست! اى دینداران خداخواه! اى خداخواهان حق‏پرست! اى حق‏پرستان شرافتمند! اى شرافتمندان وطنخواه! اى وطنخواهان با ناموس! موعظت خداى جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحى را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهاى شخصى کرده تا به همه سعادتهاى دو جهان نایل شوید و با زندگانى شرافتمندانه دو عالم دست درآغوش شوید. انّ للَّه فى ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها ؛ امروز روزى است که نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام براى خدا نکنید و مراسم دینى را عودت ندهید، فرداست که مشتى هرزه گرد شهوت‏ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خداى عالم چه عذرى دارید؟ همه دیدید کتابهاى یک نفر تبریزى بى‏ سر و پا  را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحى له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذرى در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگى است که شماها را فرا گرفته؟ اى آقاى محترم که این صفحات را جمع‏آورى نمودید و به نظر علماى بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابى هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامى همراه کرده از همه امضا مى‏گرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتى مى‏شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام مى‏کردند. خوب است دیندارى را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک ده زندگى کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئى تعدى به او شود براى او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‏سران بى‏دین از جاى برخاستند و در هر گوشه زمزمه بى‏دینى را آغاز کردند و به همین زودى بر شما تفرقه زده‏ها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَى اللَّهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ( سوره نسا – 100)

                                                                       ‏        صحیفه امام، ج‏1، ص 22 – 24

6. واقف شدید که امام (ره) از همان ابتدا فریاد وا اسلاما سر دادند ، نه وا اقتصادا  واتکنولوژیا   واصنعتا ؛ البته به این مباحث هم پرداختند ولیکن به عنوان روبنای جامعه ی اسلامی نه مسایل زیربنایی اجتماع ( آنچنان که مارکسیست ها می گفتند و اکنون کاپیتالیست ها می گویند ).

همه ی مسایل به غیر از اسلام در اندیشه ی امام (ره) سمَت فرعیت داشت نه اصلیت .

اگر این گونه که ما از انقلاب گفته ایم و دستاوردهای اصلی آن را نادیده گرفتیم و به فرعیّات پرداختیم، طرف مقابل هم حق دارد بگوید : خمینی که وعده ی آب و برق مجانی داده بود چرا عمل نکرد ؟ او که آزادی(همان لیبرالیسم خودشان) را وعده داده بود چرا عمل نکرد ؟ و...  و چه کسی است که بگوید وعده ی آب و برق و رفاه مادی اواخر نهضت مطرح شد ، نه از همان آغاز که به اصطلاح مردم را با جغجغه بخواهند به میدان بکشانند و الخ

امام که صحبت از صدور انقلاب می فرمودند؛ منظورشان صادرات نفت و گاز و تکنولوژی های جدید بود یا روح آزادگی و انسانیت و آزادی خواهی؟ 

7.انقلاب صنعتی یا انقلاب اسلامی؟

۸۷/۱۱/۲۱
مصطفی عمانیان

نظرات  (۱)

ماهم ازمستان این می بوده ایم