...

[بر سرِ کوی وصالش سرِ کاریم هنوز...][...اُرشُدنا الی الطّریق و اَوقفنی علی مراکزِ اضطراری]

...

[بر سرِ کوی وصالش سرِ کاریم هنوز...][...اُرشُدنا الی الطّریق و اَوقفنی علی مراکزِ اضطراری]

بایگانی

مقدمه ای برای مقدمات فلسفه و تکنولوژی

شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۸۸، ۰۷:۳۵ ب.ظ

هوالله الخالق الباری المصور له الاسما الحسنی ، یسبح له ما فی السموات و ما فی الارض و هو العزیز الحکیم

پیرما گفت خطا بر قلم صنع نرفت

آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد

فلسفه تکنولوژی چیست ؟ ما چرا بدان نیازمندیم ؟ چه نسبتی می تواند بین متافیزیک محض ( فلسفه یا تفکر فلسفی) و فیزیک محض (هایدگرتکنولوژی را سیر استکمالی فیزیک می دانست ) برقرار باشد ؟ تکنیک ازچه آمده و به کجا می رود ؟ تکنیک در تاریخ چه سیری داشته است ؟ بسط بی مهابای صنعت به چه دلیل است ؟ تکنولوژی از کجا تغذیه می شود ؟ آیا تکنولوژی ابزار است یا نگاهی جدید به پدیده ها ؟ در ناگزیری از توسعه یافتن ( صنعتی شدن یا پیشرفت کردن ) تعامل ما با تکنیک چگونه باید باشد ؟ صورت های جدید تکنولوژی همچون تکنولوژی اطلاعات (هوش مصنوعی)، نانو تکنولوژی ، بیو تکنولوژی و .. در تفکر تکنیکی چه جایی دارند ؟ هدف تکنولوژی چیست ؟ نسبت بین علم وتکنولوژی چگونه است ؟ محمل تکنیک ما را به کدام ناکجا آباد خواهد برد ؟ تکنیک چه نسبتی با فطرت انسان دارد ؟ جایگاه اخلاق در نظام تکنوکراسی چه است ؟ و....

سوال بسیار است اما تا کنون اندکی بیشتر بدانها پرداخته نشده است ولیکن مطالبی اولاً باید مبرهن شوند ، ازقبیل علت پاسخگویی به سوالات فلسفه تکنولوژی. علاقه ی من به فلسفه ی تکنولوژی با گرایش بیشتر به شاخه ای که خود در ذهن پرورانده ام (فلسفه تکنولوژی اطلاعات ) از سه علت عمده ناشی می شود :

اول اینکه خود دانشجوی تکنولوژی اطلاعات بوده ام و همواره ( به علت دلیل دوم ) در طول تحصیل و در ترم های خاصی که واحدهای خاصی را اخذ کرده بودم به تاملات متافیزیکی در باب موضوعات مطروحه در درس می پرداختم ، از جمله این واحدهای خاص دروس مبانی تکنولوژی اطلاعات ، تعامل انسان وکامپیوتر ، هوش مصنوعی ، مهندسی نرم افزار 1و2، مباحث نو در تکنولوژی اطلاعات ، تجارت الکترونیکی را می توانم نام ببرم که سرفصل های دروس بسیار مستعد نگاه فلسفی بودند .

دوم اینکه به خودِ فلسفه به معنای تلاش برای تعمیق معرفت نسبت به اشیاء و نگاه کلی به پیرامون ، علاقه مند شده بودم .

سوم اینکه این موضوع را موضع بکر و بسیار مهمی دیدم که در تضاد های جامعه شناختی و حتی سیاسی – مدیریتی کشورمان بسیار مهم است ، البته حقیر نمی خواهم مطلب را به تعارضات سنت و تجدد پیوند بزنم چرا این کار را خلط بحث مهم فلسفه تکنولوژی میدانم ولیکن این دو را کاملاً نیز نمی توان از یکدیگر منتزع کرد و ناگزیر در مباحثی به هم گره می خورند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۱/۱۵
مصطفی عمانیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی