...

[بر سرِ کوی وصالش سرِ کاریم هنوز...][...اُرشُدنا الی الطّریق و اَوقفنی علی مراکزِ اضطراری]

...

[بر سرِ کوی وصالش سرِ کاریم هنوز...][...اُرشُدنا الی الطّریق و اَوقفنی علی مراکزِ اضطراری]

بایگانی

به نام شهید که بدون امضا برای آزادی جنگید

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۲ ق.ظ

شهید خیلی باید کارش درست باشد که بدون اینکه جایی امضا دهد و چیزی از آینده برای خود بخواهد برود و جان بدهد و حالا ما خیال کنیم که ...

شهید به معنای کسی که در راه خدا جانش را می دهد هرچند واژه ای شده که خیلی موقع ها جلوی چشم های ماست و کوچه ها و خیابان های شهرمان به نام آنها زینت گرفته اند اما به قول آن شاعر " هنوز راه ندارد کسی به ساحت او ...

ساحت شهید به مساحت جغرافیای عشق و امید و ایثار و شرف است، ما نمی توانیم این قصه را ادارک کنیم. باید می بودیم تا می فهمیدیم . باید می بودیم در آن زمان تا درک می کردیم وقتی بی آزار نشسته ای سر خانه و زندگی ات و یک دفعه حمله ای رخ می دهد یعنی چه ؟

و این حمله و مهمتر از آن ؛ دفاع . دفاعی که توصیفش کرده ایم با واژه ی مقدس که جمعاَ بشود - دفاع مقدس - حالا شده است قسمت مهمی از تاریخ ما و منبعی که آرمان ساز است و هویت بخش . حالا این دفاع شده است همه چیز ما .

این ساخته و پرداخته ی شهید است و شهید چقدر غریب است در این روزگار ، غریبی اش در اینجاست که این همه حرف و حدیث و همایش و کتاب و یادواره و کوچه و خیابان و ورزشگاه و .. با نام او شکل می گیرند اما هنوز فهمیده نشده . شهید برای چه رفت ؟ برای چه جنگید ؟ چه می دید، از خود را فدا کردن ؟

شهید هنوز غریب است و شاید از روزگاران گذشته غریب تر هم شده باشد . حالا هرچند نام شهید بیشتر سر زبان هاست اما یاد شهید همراه با نامش نیست . نام شهید بهانه ی آب ونان و مقام و شهوات پست آنهایی شده است که خودشان در مقابل شهیدان کم آوردند و ماندند و حالا نیازهایشان برای ارضا شدن نیازمند شهید است .

شهید برای آزادی جنگید . آن هم بدون اینکه امضایی بدهد یا امضایی بگیرد ، سرش درد گرفته بود که جانش را بدهد ، حرف وطن و آب وخاک هم نبود ، یعنی بود اما آن هم خرده ای بود در شکل گیری اراده ای که معطوف به قرب و شهادت در جبهه ها گشته بود .

حالا برای اینکه به شهید بپردازیم، آنگونه که خود شهدا را خوش بیاید باید هزینه بدهیم و هزینه اش نگرانی و ناراحتی بعضی دوستان است که یادشان رفته دنیا معبر است . یادشان رفته امام برای چه انقلاب کرد . یادشان رفته شهید برای چه جنگید . یادشان رفته ما کجا هستیم و کجا می رویم . مرگ را فراموش کرده اند و مرگ آگاهی را .

احساسات و عواطف در ساختن آنچنان به کار نمی آیند مگر اینکه صورتی عقلانی به خود بگیرند اما در ویران کردن کارگشا هستند . جهانی را که بر اثر نسیان و غفلت و حجاب های نفسانی برای خود ساخته ایم باید با عواطف ویران کرد . شهید قلب تاریخ است و عواطف منشا و مصدرشان قلب است. باید به شهید متذکر شد . آنقدر که جامعه به یقظه برسد و این اولین مرحله از سلوک به سمت مدینه ی فاضله است...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۲۸
مصطفی عمانیان

نظرات  (۱)

سلام عزیزم دستت درد نکنه وبت خیلی عالیه ممنون تو وبت یادی از شهدا کردی انشالله ادامه دهنده راهشون هم باشی التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی